КОНФЛІКТ - зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби.
Чотири стадії перебігу конфлікту:
• виникнення конфлікту (поява протиріччя);
• усвідомлення певної ситуації як конфліктної хоча б однією зі сторін;
• конфліктне поводження;
• результат конфлікту.
Серед конфліктів виділяють:
• конкуренція — зосередження уваги лише на своїх інтересах і повне ігнорування інтересів партнера;
• ухиляння — брак уваги як до своїх інтересів, так і до інтересів партнера;
• компроміс — досягнення часткової вигоди кожної сторони;
• пристосування — підвищена увага до інтересів іншої людини на шкоду власним;
• співпраця — стратегія, що дає змогу врахувати інтереси обох сторін.
Як запобігти конфліктам?
1. Стримуйте своє роздратування.
2. Будьте впевнені в собі.
3. Не давайте протилежній стороні негативних оцінок.
4. Ясно формулюйте, чого ви хочете.
5. Запропонуйте висловитися насамперед опонентові.
Дотримуйтеся принципів конструктивного ведення переговорів:
• обговорюйте проблему, а не людей;
• з’ясуйте глибинні причини виникнення конфлікту;
• запропонуйте якнайбільше ідей щодо розв’язання конфлікту;
• розгляньте, наскільки ці ідеї відповідають вашим інтересам;
• прийміть рішення, яке влаштовує обох, і домовтеся його виконувати.